آغاز جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۱ از ساعت 16 هفتم اسفند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ تاریخ انتشار

تعیین افزایش دستمزد کارگران 1401

  • نخستین نشست بررسی و تعیین دستمزد 1401 کارگران از ساعت 16 با حضور وزیر کار به عنوان رئیس شورای عالی کار، نمایندگان کارفرمایی و کارگری و با دعوت وزیر صمت تشکیل خواهد شد. 

پیشنهادات قبلی دستمزد کارگران 1401

  • جلسه قبلی شورای عالی کار که با حضور شرکای اجتماعی 16 بهمن ماه برگزار و رقم هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران 8 میلیون و 979 هزار تومان تعیین شد.
  • در چهارمین نشست شورای عالی کار، اعضا روی رقم سه میلیون و 286 هزار تومان به عنوان هزینه اقلام خوراکی و غذایی کارگران به توافق رسیدند. 
  • سهم مواد غذایی و خوراکی 36 درصد هزینه سبد معیشت را به خود اختصاص داده و 64 درصد مابقی که حدود پنج میلیون و 693 هزار تومان می شود را اقلام غیرخوراکی مانند هزینه مسکن و اجاره بها، درمان، آموزش، ایاب و ذهاب و ... شامل می‌شود.

خواسته فعالان کارگری از شورای عالی کار 

  • خواسته فعالان کارگری از شورای عالی کار این است که در جریان تعیین حقوق و دستمزد 1401 توجه بیشتری به حفظ قدرت خرید و حفظ سفره کارگران در سال آینده داشته باشد.
  • عبدالله مختاری، فعال حوزه کار، درباره رقم هزینه سبد معیشت کارگران ابراز عقیده کرده و گفته: هزینه های سبد معیشت کارگران بیش از این رقم است و عدد هشت میلیون و 979 هزار تومانی که به عنوان رقم سبد معیشت خانوار کارگری تصویب شده، حداقل هزینه زندگی در مناطق متوسط و حاشیه شهر است و با این مبلغ باید در برخی از نقاط یک واحد مسکونی اجاره کرد.
  • حجت الله عبدالملکی، وزیر کار: با اشاره به تاکید دولت در حمایت از اقشار محروم و کم درآمد به ویژه قشر کارگری، تعیین حداقل دستمزد سال 1401 را مهم و ضروری خوانده و قانون را معیار و مبنای مزد عادلانه عنوان کرده است.
  • در روزهای اخیر علی حسین رعیتی فرد: معاون روابط کار وزارت کار، اعلام کرد که تلاش می کنیم تا قبل از عید و طبق سالهای گذشته، دستمزد با روال قبلی بررسی و تعیین شود.

بنابر اعلام نمایندگان کارگری قرار بود نشست بعدی شورای عالی کار در 21 اسفند ماه برگزار شود که به دلیل احتمال طولانی شدن مذاکرات و نزدیک شدن دیدگاههای طرفین و رسیدن به نتیجه تا قبل از عید، امروز، هفتم اسفند برای ورود به مذاکرات جدی دستمزد اعلام شده است.

اگر چه برخی گمانه زنی‌ها از احتمال مطرح شدن دوباره موضوع تعیین مزد منطقه ای در جلسه بعد از ظهر خبر داده اند ولی فعالان حوزه کار و نمایندگان کارگری با استناد به اظهارات معاون روابط کار وزارت کار که به تعیین دستمزد تا قبل از عید به روال سال‌های قبل تاکید کرده و با توجه به پیامدهای احتمالی اجرای طرح، با قاطعیت این مسأله را رد کرده اند.

برخی از نمایندگان کارگری اعلام کرده اند که پیشنهاداتی را به جهت بهبود وضع معیشت کارگران و حفظ قدرت خرید خانوارها در سال آینده به شورای عالی کار ارائه و تاکید کرده اند که خواسته جامعه کارگری، رسیدن دریافتی کارگر به رقم سبد معیشت به اضافه افزایشی جهت میزان تورم انتظاری است.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.3 - رای: 8)

ثبت نظر تعداد نظرات: 2 تعداد نظرات: 2
usersvg